26 stycznia 2013

Co z tym glutenem?

Rozszerzanie diety niemowlęcia to temat rzeka, a każda mama ma różne doświadczenia z tym związane. Ja zaczęłam wertować ten temat, kiedy moja Kruszyna skończyła 3 miesiące. Ot tak, z ciekawości, bo wciąż karmię Ją piersią i zamierzam to robić jak najdłużej. W ten sposób dowiedziałam się o glutenie...


Zadałam sobie kilka pytań:
- co to jest ten gluten i w czym się znajduje?
- jakie znaczenie ma gluten dla organizmu?
- po co w ogóle trzeba go wprowadzać?
- kiedy należy go wprowadzić?

Gluten to mieszanina białek roślinnych: gluteniny i gliadyny znajdujące się w ziarnach popularnych zbóż, jak: pszenica, owies, jęczmień, żyto, orkisz. Występuje nie tylko w pieczywie, ale także słodyczach, produktach mięsnych, przyprawach, sosach czy napojach.




 Jego niekorzystne działanie może powodować alergię, przejściową nietolerancję glutenu czy chorobę trzewnej (celiakia), która prowadzi do uszkodzenia błony śluzowej jelita cienkiego. Dlatego najnowsze zalecenia żywieniowe w Polsce stanowią o tym, że organizmy małych milusińskich powinny oswajać się z glutenem już w 5 miesiącu życia dziecka karmionego piersią, a w 6 miesiącu życia u dzieci karmionych sztucznie. To tzw. ekspozycja na gluten, która polega na stopniowym wprowadzaniu niewielkich ilości glutenu (2-3 g np. kaszy manny - płaska łyżeczka od herbaty) jako dodatku do posiłku (np. zupki czy mleka mamy). Dodajemy go tylko do jednego posiłku w ciągu dnia.
Ekspozycja powinna trwać pełne 2 miesiące. Po tym czasie (jeśli nie ma żadnych niepokojących objawów) można podawać bez ograniczeń produkty zawierające gluten.
 
Bardzo długo myślałam o tym, czy wprowadzać gluten czy nie i czy to ma w ogóle sens. Osobiście nie znam osób, które mają z powodu glutenu jakieś dolegliwości, a nasze babcie bez żadnych ekspozycji podawały nam skórki od chleba i też nikt na tym nie ucierpiał. Przeczytałam również o tym, że ważne jest, aby ekspozycję na gluten rozpocząć jeszcze w trakcie karmienia piersią. Mleko matki stanowi bowiem ochronę dla śluzówki jelita przed szkodliwym działaniem glutenu.
Po długich rozmyślaniach zdecydowałam o wprowadzaniu glutenu, gównie dlatego, że nadal mam pokarm i karmię piersią. Jednak powiedziałam sobie, że jeśli cokolwiek mnie zaniepokoi i Mała będzie go źle tolerować, natychmiast przerywam ekspozycję i udaję się do lekarza (dodam tylko, że nasza pani pediatra ani słowem nie wspomniała o glutenie, a jak o to zapytałam - dała mi schemat żywienia niemowląt, z którego miałam sobie wszystko wyczytać).
Obecnie zaczynamy drugi miesiąc ekspozycji i na razie przebiega ona bez żadnych komplikacji, co mnie oczywiście bardzo cieszy.

Jak przygotowywałam kaszę mannę (dla dzieci karmionych piersią)?
Zagotować niewielką ilość wody (50 ml). W momencie wrzenia dodać łyżeczkę kaszy manny, całość mieszać 3-4 minuty, aż będzie gęsta. Z gotowej kaszy manny, 1 łyżeczkę dodawałam do niewielkiej ilości odciągniętego wcześniej mleka i podawałam łyżeczką.

Jako, że podaję Małej już kaszkę mleczno-ryżowo-kukurydzianą, zrezygnowałam z podawania glutenu w moim mleku, a dodaję go właśnie do tej kaszki. Korzystam z gotowej mlecznej kaszki manny (Nestlé). To samo mogą robić mamy, które karmią dzieci mlekiem modyfikowanym.

Co wymaga konsultacji z lekarzem?
Jeśli po ekspozycji zauważymy takie objawy, jak ból brzuszka, biegunka, nudności, wymioty, zaparcia, senność, płaczliwość, wysypka skórna itp., to natychmiast musimy udać się do lekarza i poinformować go o tym. Nie od razu musi to być nietolerancja na gluten, mogą być to objawy zwykłej alergii, która zazwyczaj mija po po ukończeniu przez dziecko drugiego roku życia.


Schemat żywienia niemowląt karmionych piersią
Schemat żywienia niemowląt karmionych mlekiem modyfikowanym

Przytoczę jeszcze tylko tekst z jednej ze stron podanych poniżej odnośnie wprowadzania glutenu:

"Dostępne aktualnie wyniki badań wskazują, że najlepiej wprowadzać gluten do diety między 4 a 7 miesiącem życia dziecka. Jest to jednak zalecenie a nie obowiązek. Warto podkreślić, że badania wciąż trwają, a wyniki już zakończonych nie są jednoznaczne!
Badania, na których opiera się WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) i AAP (Amerykańska Akademia Pediatryczna) dowodzą, że najlepiej przed celiakią chroni wyłączne karmienie piersią do ukończenia przez dziecko 6 miesięcy! Zauważamy tu, więc sprzeczność.

Nowy schemat żywienia niemowląt, zawierający zalecenie wczesnego wprowadzenia glutenu, został w Polsce przyjęty pospiesznie i bez rzetelnej dyskusji na ten temat. Komitet Upowszechniania Karmienia Piersią wniósł w tej sprawie protest popierając zalecenia WHO i AAP, argumentując swoją postawę m.in. tym, iż skracanie okresu wyłącznego karmienia piersią przez wcześniejsze wprowadzenie żywności uzupełniającej zwiększa ryzyko: błędów jakościowych i higienicznych, zaprzestania karmienia piersią, podwyższonej zachorowalności.
Wspólnym punktem łączący badania jest zdanie, iż najkorzystniejsze dla zdrowia dziecka jest prowadzenia ekspozycji na gluten w okresie karmienia piersią.

Rodzic kierując się własną intuicją, czy własną oceną dotychczasowych badań naukowych, może wprowadzać gluten do diety swojego dziecka według nowych zaleceń, jak również może postępować według starego schematu żywienia zalecającego wprowadzanie glutenu dopiero w 10 miesiącu."
 

Drogie Mamy, a Wy jakie macie doświadczenia z glutenem? Wprowadzałyście go do diety swoich Pociech i jaki był tego efekt?

Info ze stron:
http://revitum.pl/     http://www.zdrowyprzedszkolak.org/     http://www.osesek.pl/    http://www.mamopedia.pl/       http://parenting.pl/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz