12 kwietnia 2013

Teething - o ząbkowaniu słów kilka...

Nasz pierwszy ząbek już wychodzi i wyczekujemy kolejnych :)
Mała wyjątkowo dobrze to znosi. Nie ma gorączki, nie płacze, w nocy całkiem dobrze śpi. Czasem zdarza jej się marudzić. Oby tak dalej :)
Widać, że jest bardzo ciekawa swojego nowego nabytku, bo ciągle sprawdza go sobie językiem i paluszkami. Może swędzą ją też dziąsełka.

W Internecie można znaleźć różne wersje "kalendarza" ząbkowania, które mówią kiedy i gdzie wychodzą pierwsze ząbki. Najczęściej pierwsze pojawiają się dolne środkowe siekacze, później górne. Choć ponoć różnie bywa. Ząbkowanie może też dać o sobie znać o wiele wcześniej zanim pojawią się pierwsze zęby.
 Na to, kiedy dziecku wyjdą pierwsze mleczaki, duży wpływ mają geny. Jeśli rodzice późno zaczęli ząbkować, to ich pociecha również może później przywitać pierwsze ząbki. U nas dokładnie tak jest.

 http://www.teething24.com

http://www.sgpw.pl


Ząbkowanie dla niektórych dzieci może być naprawdę bolesne, a dla rodziców uciążliwe. Najgorsze jest przebijanie się ząbka przez dziąsło. Później to już jakoś idzie.
Znam przypadki, gdzie dzieciom wychodziło kilka ząbków na raz i bardzo ciężko to znosiły.

Dzieci podczas ząbkowania mogą:
- być marudne i płaczliwe,
- bardzo się ślinić i intensywnie wkładać zabawki do buzi,
- spać niespokojnie, budzić się w nocy,
- gorączkować, mieć odparzone pupcie, zaczerwienione policzki, 
- nie mieć apetytu - mogą odmawiać jedzenia, zwłaszcza przy ssaniu butelki,
- zaciskać dziąsełka przy ssaniu piersi - karmienie piersią może być w tym okresie dość bolesne.

Jak pomóc Maluchowi?
- masować dziąsełka
- podawać wszelkiego rodzaju gryzaki (najlepiej chłodne)
- zastosować specjalne żele na ząbkowanie
- podać lek przeciwbólowy/przeciwgorączkowy typu Paracetamol, w syropie lub czopku. Najlepiej skonsultować się w tej kwestii z lekarzem lub farmaceutą.

Co nam pomaga?

Dentinox-Gel N - smarujemy nim dziąsełka


Canpol Babies - Pierwsza szczoteczka do zębów - idealna do masażu :)

Gryzaki - wszelkiego rodzaju
Canpol
Bright Starts
Bright Starts
Fisher Price
A ten specyfik (koleżanka przywiozła mi z Niemiec) na razie stoi nieużywany. 
Bezcukrowe kuleczki homeopatyczne - do łagodzenia bólu, który może wystąpić podczas ząbkowania u niemowląt i małych dzieci.  Niweluje gorączkę, niepokój u dziecka. Łagodzi biegunkę i bezsenność.
www.sabsimplex.info.pl

TU możecie pobrać sobie plan ząbkowania (w różnych kolorach), w którym zaznaczycie daty pojawienia się poszczególnych ząbków Waszych Pociech :)
My już wpisaliśmy pierwszą datę :)

A jak Wasze Maluszki znosiły ząbkowanie? Co im przynosiło ulgę?

5 komentarzy:

  1. Same mądre informacje;) Mam nadzieję,że gdzieś mi się zakodowało w głowie na przyszłość;)
    Nominowałam Cię do pewnej zabawy na moim blogu. Zapraszam do wzięcia udziału:*
    http://niecodziennikmlodejmamy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli masz ochotę na taką zabawę to zapraszam po odbiór wyróżnienia Liebster Award na: http://nieperfekcyjnakasia.blogspot.com/2013/04/nominacja-liebster-award.html pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
  3. U nas ząbkowanie trwa, mamy 9,5 miesiąca i dopiero dwa dolne ząbki. Pierwszy wyszedł od tak, sam bez bólu, drugi natomiast to była męka! ;) Pozdrawiamy i zapraszamy również do siebie ! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Oh, ten post jest dla mnie tym czego szukałam, a raczej miałam w pamięci od kilku miesięcy, i zawsze zapominałam tego poszukać:P Rozpiska kiedy jakie ząbki-chyba powieszę sobie na tablicy:)No i nie wiedziałam że odparzenia mogą być efektem ząbkowania!Z tego co widzę, to moja pominęła punkt 3, ale jeszcze jutro się upewnię..może ma więcej zębów, niż myślę?Omg!Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  5. u nas przy ząbkowaniu nie obyło się bez gorączki niestety, świetnie sprawdzały się gryzaczki które schładzałam w lodówce a przy tym podawałam milifen, to syropek an bazie ibuprofenu, skuteczny i bezpieczny dla maluszków już od trzeciego miesiąca życia

    OdpowiedzUsuń